בלוג אירועים

הליך רישום נישואין: כך תעשו זאת

רגע אחרי הצעת הנישואין וכמה רגעים לפי שנכנסים תחת חופה וקידושין, יש להסדיר את הליך רישום הנישואין. מה חשוב לדעת? במה להצטייד? מהם השלבים של ההליך? כל שצריכים לדעת לפניכם.

בואו לא נלך סחור סחור, כולנו יודעים לשם מה התכנסנו פה: להבין מהם השלבים של הליך רישום נישואין ברבנות. אז אם החלטתם להתחתן דרך הרבנות, ננסה לרכז עבורכם כאן את כל הפרטים החשובים לגבי הרישום, קצר ולעניין:

הליך ההרשמה לנישואין כולל את השלבים הבאים – 

הליכים ראשוניים:

על בני הזוג להגיע לרב המורשה של אזור מגוריהם הקבוע (למעט במקרים מיוחדים), ארבעים וחמישה ימים לפני יום הנישואין, לכל המאוחר. על הרב המורשה לבדוק את תעודת הזהות של השניים ולוודא שלפחות אחד מהם גר בתחום שיפוטו. לאחר מכן עליו לצלם את תעודות הזהות והספח של בני הזוג ולצרף זאת לתיק הנישואין שלהם. יש לציין כי חשוב להצטייד בתעודת זהות, מכיוון שלא ניתן לפתוח תיק על סמך תעודות אחרות, אלא על סמך תעודת הזהות בלבד.

הליך פתיחת התיק

  • בדיקה של מצבכם המשפחתי בדיקה זו מבוצעת על ידי הרב המורשה ומטרתה היא לוודא שאין שום מניעה להשיא אתכם כדת משה וישראל. מטרתה של הבדיקה היא לוודא שאתם יהודים, שאתם רווקים ופנויים ושאתם יכולים להתחתן זו עם זה.
  • הצהרה בעל פה – על כל אחד מבני הזוג להצהיר בפני רשם הנישואין את כל הפרטים הנוגעים למעמד האישי והמשפחתי שלו ולחתום על ההצהרה בכתב. את ההצהרה יתייק הרב המורשה בתיק הנישואין.
  • עדים – על בני הזוג להמציא עדים שיעידו שהפרטים עליהם הצהירו אכן נכונים. על העדים להגיע עם תעודה מזהה, עליהם להיות יהודים, מעל גיל 18 ועליהם להכיר אישית את בני הזוג. העדים לא יכולים להיות בני משפחה או קרובים אחד של השני.
  • תמונות פספורט – על כל אחד מבני הזוג להביא שלוש תמונות פספורט עדכניות וזהות. אחת מהתמונות של כל אחד מבני הזוג תוצמד לטופס ההצהרה ושתי התמונות הנותרות יצורפו לתיק הנישואין וישמשו עבור תעודות הנישואין שיונפקו להם לאחר החתונה.
הליך רישום נישואין 1
צילום: תומר מונטיליה

תיק הנישואין

הרב המורשה פותח תיק נישואין ומעניק לו מספר סידורי. בתוך התיק מרוכז כל החומר הקשור לבני הזוג שנרשמו, לרבות הצהרות, פסקי דין, מסמכים, תמונות וכו'. על הרב לבדוק ולאמת את הפרטים שמסרו שני בני הזוג, לפרט את ההשלכות על פי החוק במידה והפרטים שמסרו אינם נכונים ולהשוות בין הצהרתם לבין הרשום במרשם האוכלוסין. מלבד מסמכים מזהים של בני הזוג, הרב המורשה רשאי לבקש גם תעודות נישואין של הורי החתן או הורי הכלה, אלו מהווים הוכחה ליהדותם של החתן ו/או הכלה. הרב המורשה לא ירשום נער או נערה מתחת לגיל 18, שכן על פי החוק האזרחי הם מנועים מלהינשא.

פרסום רישום הנישואין ברבים

על מנת לאפשר לכל אדם להביע התנגדות לנישואין, אם ישנה, את רישום הנישואים יש לפרסם ברבים. לכן לאחר פתיחת התיק הרב המורשה יפרסם את הרישום לפחות בעיתון אחד בשפה העברית ושהינו בעל פריסה ארצית. את הרישום יש לפרסם גם בלשכת רישום הנישואין ולכלול את הפרטים הבאים: שמותיהם של החתן והכלה, ארץ מולדתם, שם הוריהם, עיר מגוריהם ומעמדם האישי. כמו כן הפרסום יכלול גם את התאריך שבו נרשמו לנישואין.

הזכות לכתובה

בפועל רישום הנישואין מקנה לשני בני הזוג את הזכות לכתובה והעתק כתובה לאחר שהרב המורשה אישר את עריכת החופה. הרבנות תעניק העתק של הכתובה לבני הזוג על פי מנהגי עדתו של החתן. על בני הזוג להשתמש בכתובה שקיבלו ואם הם רוצים כתובה אחרת עליהם לקבל על כך אישור.

תשלום

פתיחת תיק נישואין דורשת תשלום אגרה ממשלתית, אותה ניתן לשלם במשרדי המועצה הדתית. גובה האגרה והקריטריונים לקבלת הנחות נקבעים על ידי השר לענייני דתות, באישורו של משרד האוצר. האגרה כוללת את פתיחת תיק רישום הנישואין, את הפרסום בעיתונות, את הפקת הכתובה ותעודות הנישואין ואת ההפנייה לרב חופה וקידושין. שימו לב שלסטודנטים ישנה הנחה – אל תפספסו אם הינכם כאלה 😊

מוזמנים לשתף:

WhatsApp chat

צרו איתנו קשר

אוקטובר - נובמבר 2024 בגרייס
חתונת החלומות שלכם ממש כאן, רק 7 דקות מתל אביב
פגישה אחת שלאחריה כבר תשלחו את ה SAVE THE DATE
מחכים לכם בגרייס - רומנטיקה אורבנית